
FACED WITH THE FACTS…

12  Wetherspoon  |  Summer 2020  |  jdwetherspoon.com jdwetherspoon.com  |  Summer 2020  |  Wetherspoon  13

WETHERSPOON NEWS PRESENTS BOTH SIDES, SO THAT READERS CAN DECIDE…
In the aftermath of ‘lockdown’, Richard Molloy, award-winning beer writer, criticised Tim Martin in local 
Torbay paper the Herald Express. In the best tradition of journalism, Tim was given the opportunity to reply, 
just as he was in other publications, such as Aberdeen’s Evening Express and Portsmouth’s The News.

Herald Express, Wednesday 29 April 2020 Herald Express, Wednesday 22 April 2020 

	● Articles courtesy of Herald Express

JA M E S D OR NA N  M SP

MSP STIRS STRIFE WITH SPOON SLUR
L A NGTON C A PI TA L 

BRUMBY CORRECTS 
CLAIMS

CON SU M E R S’ A S S O C I AT ION W H IC H?

WETHERSPOON WOWS IN HEAD-TO-HEAD… 
BUT WHICH? ERROR LEAVES BAD TASTE

Scottish Member of Parliament (MSP)  
James Dornan (pictured) used his 
Twitter account to incorrectly accuse 
Wetherspoon of opening one of its pubs, 
when all pubs were closed.
And when it was pointed out to him by 
The Scottish Sun that this was completely 
untrue, he immediately deleted the tweet.
However, he has refused to apologise for 
his incendiary tweet.
The Scottish National Party MSP wrote on 
Twitter: “Apparently a Weatherspoon (sic) 
pub near me is still open.

“I really hope that at the end of this the 
owner is sued if it can be proven anyone 
got the virus there.”

After being contacted by journalists, he 
added on Twitter: “I’ve since been told 
that staff were on site for a short period, 
but it wasn’t open to the public.”
Wetherspoon’s chief executive,  
John Hutson, added: “We categorically  
deny that the pub opened.

“It was shut, like all other pubs across the 
UK, in line with the government’s directive.

“It would have been helpful, and the right 
thing to do, for Mr Dornan to tweet a 
message apologising to staff at the pub 
and to Wetherspoon itself.”

Leisure analyst Mark Brumby of Langton 
Capital apologised to Wetherspoon for 
misreporting in his daily newsletter.
According to Langton Capital’s website, the  
newsletter provides insightful views on the 
UK and global leisure industry.
The newsletter stated: “In our Thursday  
16 April email, we commented on the broker 
suggestion that JD Wetherspoon may need 
to raise up to £250 million in new capital, 
some perhaps via equity.

“We reported Tim Martin’s opposition to 
shutdown and his comments thereon.

“We added post the shutdown, the company 
said it would not pay suppliers or staff.

“It later agreed to pay staff for the work that 
they had already undertaken.

“These statements are untrue.
“Langton accepts that Wetherspoon stated, 
immediately after the shutdown, that it 
would pay staff for work done.

“Therefore it did not ‘later’ agree to pay them 
for this work, as Langton incorrectly said.

“Langton apologises to Wetherspoon for  
this error.

“JD Wetherspoon addressed staff on 23 March. 
It reports that ‘all staff have been paid from 
the outset of furlough without interruption, 
notwithstanding that payments to employers 
under the government’s scheme will not 
commence until next week’.

“It says that suppliers are being paid.”

Wetherspoon has come out on top in a Consumers’ Association 
Which? survey – it compared our hotels with those run by fellow  
pub chain Fuller’s.
Wetherspoon scored an overall 79 per cent customer score, 
against Fuller’s 69 per cent.
The hotels were scored against three criteria (bed comfort, 
bathrooms and value for money), as well as comparing the cost  
of an average room rate per night, full English breakfast and  
175ml glass of pinot grigio.
Wetherspoon scored five out of five in the value-for-money category.
The report added: “Readers raved about one of the chains … 
Wetherspoon wowed in our UK hotel chains survey.”
However, Which? then makes the following inaccurate and untrue 
statement (in relation to the coronavirus crisis): “Mr Martin later 
told staff that he might not pay them on time, while details of the 
government furlough scheme were still being agreed. He reversed 
the decision only after public criticism.”

Which? then added: “Our next pint will be in Fuller’s.”
Tim Martin said: “I’m delighted that consumers have awarded 
Wetherspoon’s hotels top marks for value for money – and that  
we scored 79 per cent.

“Fuller’s hotels and pubs are excellent, so this is  
a high-class comparison.

“Which? has got it wrong. It has based its comments on  
a distortion of the facts, which undermines its position as an  
impartial and unbiased organisation.

“In a video recorded less than 48 hours after pubs shut, I said: ‘All 
our endeavours are going to be on trying to make sure that you 
(staff) get your money and the pubs reopen.’

“An e-mail was sent to all staff, with the video, on Monday 23 March, 
the first day of lockdown, which said that ‘all employees will be 
paid as normal on Friday 27 March’.

“Staff were paid then and on every Friday since.”



FACED WITH THE FACTS

14  Wetherspoon  |  Summer 2020  |  jdwetherspoon.com jdwetherspoon.com  |  Summer 2020  |  Wetherspoon  15

Wetherspoon says an MP invented a story in which its chairman, 
Tim Martin, appeared before the Business, Energy and Industrial 
Strategy Committee (BEIS), whose chair is Rachel Reeves, now 
Shadow Chancellor of the Duchy of Lancaster (she has since left  
her position on the BEIS Committee).
As a result of the fictitious meeting in front of Ms Reeves’  
committee, the MP alleged that Wetherspoon changed its policy 
towards paying staff.
Jo Stevens, MP for Cardiff Central, said on Twitter (25 March): 

“After a session in front of @RachelReevesMP @CommonsBEIS 
Wetherspoons have u-turned on decision not to pay 43,000 staff 
while pubs are shut. 

“Staff to be paid on April 3 and weekly after that. Good news, but 
people won’t forget political pressure forced your hand Tim Martin”
Wetherspoon’s chairman, Tim Martin, said: “These comments by  
Jo Stevens MP refer to a meeting which never happened.

“I was never asked to appear in front of Rachel Reeves’ committee,  
as both Ms Stevens and Ms Reeves know.

“It’s also completely untrue to say that Wetherspoon had decided  
not to pay 43,000 staff while pubs are shut.

“In a video recorded on Sunday 22 March, less than two days after 
the pubs shut, and three days before Ms Stevens’ comments, I said: 

‘All our endeavours are going to be on trying to make sure you get 
your money and the pubs reopen.’

“An e-mail was sent with the video, saying: ‘All employees will be 
paid as normal on Friday 27 March for all hours worked up to and 
including Sunday 22 March.’“
Mr Martin added: “Ms Stevens’ comments also appear on the Bakers, 
Food and Allied Workers’ Union’s website and so will inevitably 
mislead the public.

“During the Leveson Inquiry, MPs made it abundantly clear that 
journalists have a duty to correct misleading statements.

“Ms Stevens and Ms Reeves also have a duty to uphold these  
principles themselves.”

Rachel Reeves, MP Jo Stevens, MP

JO STEVENS  MP •  RACHEL REEVES  MP 

FAKE NEWS: MP 
URGED TO WITHDRAW 
FICTITIOUS CLAIM

Editor’s note: Tim Martin explains how  
he wrote to Rachel Reeves MP to complain 
about Jo Stevens MP’s invention of a fictitious 
appearance in front of Ms Reeves’ BEIS Committee 
and about other matters. 

Tim says: “I wrote to Rachel Reeves MP,  
chair of the Business, Energy and Industrial 
Strategy Committee (BEIS) on 2 April, and  
copied all committee members, to complain 
about Jo Stevens MP’s invention of a fictitious 
appearance in front of the committee.

“I also complained that a letter sent by Ms Reeves, 
which was critical of Wetherspoon, had appeared 
on the BEIS website, but my reply had not.

“I did not receive a reply from Ms Reeves,  
but received one from another MP, a member  
of the committee, regarding an earlier letter  
from Ms Reeves.”

The MP said: “the reference (by Rachel Reeves)  
to the ‘committee’s deep concerns’ does not  
include me. To my knowledge, the letter was 
sent without consultation with the committee. 
Committee meetings had previously been 
cancelled in line with guidance for entry to the 
parliamentary estate…”

In conclusion, Rachel Reeves MP had written 
to Wetherspoon, expressing her ‘committee’s 
concerns’, but without the knowledge of 
committee members. 

Jo Stevens MP had stated to her followers,  
tagging or copying in Rachel Reeves, that  
I (Tim Martin) had appeared in front of the 
committee, which was untrue; my reply to Rachel 
Reeves’ accusations was not visible on the BEIS 
website at the time – and I received no reply from 
Rachel Reeves to the letter below.

Rachel Reeves MP
Chair of the Business, Energy and Industrial Strategy Committee, 
House of Commons
London, SW1A 0AA

2 April 2020

Dear Rachel 

CC: Members of the BEIS Committee

Further to our recent correspondence, you will be concerned to note that Jo Stevens 

MP told her Twitter followers on 25 March that:

“After a session in front of @RachelReevesMP @CommonsBEIS Wetherspoons have 

u-turned on decision not to pay 43,000 staff while pubs are shut. Staff to be paid on 

April 3 and weekly after that. Good news, but people won’t forget political pressure 

forced your hand Tim Martin”

As you and your colleagues are aware, no such “session in front of ” your committee 

ever took place – and Wetherspoon never said that it wouldn’t pay its staff while its  

pubs were shut. Wetherspoon actually said the opposite to staff on Sunday 22 March, 

two days after pubs were closed:

“All our endeavours are going to be on trying to make sure you get your money  

and the pubs reopen.”

You will also be concerned that the highly misleading comments from Ms Stevens 

appear on the BFAWU website – and are likely, therefore, to have misled the public.

As an aside, I note that your letter to me of 24 March is publicly displayed on the UK 

Parliament website, yet our replies are not. On 30 March, we were told by your 

committee specialist, Ian Cruse, that you would be “publishing both replies shortly”  

(see below).

I am sure that the committee does not wish to mislead the public, or MPs, so a public 

correction of Ms Stevens’ comments and the publication of Wetherspoon’s responses  

to your letters would surely be advisable.

Best wishes

Tim Martin, Chairman
J D Wetherspoon plc

 Jo Stevens
@JoStevensLabour

After a session in front of@RachelReevesMP ‪@
CommonsBEIS Wetherspoons have u-turned on 
decision not to pay 43,000 staff while pubs are 
shut. Staff to be paid on April 3 and weekly after 
that. Good news, but people won’t forget political 
pressure forced your hand Tim Martin
25/03/2020, 5:19 pm

(Twitter 25 March 2020)

Editor’s note: The correspondence 
between Rachel Reeves and Tim Martin 
is difficult to find on the BEIS section  
of the UK Parliament website, although 
a letter of 24 March from Rachel Reeves 
is more prominent.
Tim Martin’s letter of 2 April,  
exhibited on this page, does not seem  
to be available at all on the website.
The correspondence between  
Rachel Reeves and Tim Martin 
is available on Wetherspoon’s 
website (www.jdwetherspoon.com/
RachelReevesMP).



CORRECTING THE PRESS CORRECTING THE PRESS

16  Wetherspoon  |  Summer 2020  |  jdwetherspoon.com jdwetherspoon.com  |  Summer 2020  |  Wetherspoon  17

Sky News inaccurately reported in its online article of 
30 April that:

“Mr Martin … angrily [suggested] his 43,000 staff  
go to work for Tesco” and that he “threatened “to 
withhold wages until compensation from the 
government arrived.” It was also incorrectly reported 
that the company was “targeting a reopening date in 
June” and that the “the pub chain argued it should stay 
open during the coronavirus lockdown.”

After Wetherspoon contacted Sky News to correct  
the inaccurate, misleading statements, it published  
the following correction on its website:
Correction: This story has been updated to more  
accurately reflect previous comments by Tim Martin. 
We have removed our interpretation that Mr Martin  

“angrily” suggested employees seek jobs at Tesco and  
that his stated position amounted to a threat to   
withhold pay.

Wetherspoon has been monitoring any stories 
in the press which it believes are inaccurate and 
asking for corrections and apologies.
While the company has never been afraid of 
criticism, it feels that it can’t let the media report 
stories which are factually incorrect.
Here are some of the corrections…

In relation to Wetherspoon opening in June,  
as mentioned in two articles, the Daily Mail online 
offered to publish the following correction  
and clarification:
Correction: In articles dated 29 and 30 April 2020,  
we reported on the pub chain Wetherspoon’s plans to 
reopen in June. We have been asked to make clear that 
Wetherspoon does not plan to open its pubs and hotels 
in June in breach of lockdown restrictions and will only 
reopen its pubs and hotels when allowed to do so by  
the Government.

It also stated that it would include the statement from 
Wetherspoon’s spokesman Eddie Gershon:
Correction: Wetherspoon spokesman Eddie Gershon 
said: “Wetherspoon has no hotline to the government as 
to when pubs might be permitted to reopen and we 
doubt if the government itself has yet made a decision 
on this. Like all companies we are trying to make a plan 
for the future and are guessing that they may be allowed 
to reopen in late June, around three months after they 
closed. However, that is just an estimate and may prove 
to be entirely incorrect. Wetherspoon, like all pub 
companies, closed its doors when ordered to do so by 
the government – and will only reopen when it is 
permitted to do so.

As we went to press, Wetherspoon cannot see that the 
above corrections have been published and has gone 
back to the Daily Mail to ask for confirmation that it will 
publish the corrections forthwith. 

The Loughborough Echo incorrectly reported in an 
article printed on 15 April that:

“Wetherspoon’s decision not to pay its 43,000 staff 
during the Coronavirus epidemic reveals a major  
gap in the government’s pandemic response”, 
according to Professor Alistair Milne, an “expert in 
financial economics”.

Wetherspoon contacted the Loughborough Echo  
to ask it to correct the untrue statement and it printed 
the following:
Correction: Our article ‘Retrospective insurance 
could save firms’ 15 April, reported findings of 
Professor Alistair Milne, of Loughborough University’s 
school of Business and Economics, which included the 
statement that ‘Wetherspoons’ took a decision not to 
pay its 43,000 staff during the coronavirus crisis’. 

We have since been contacted by Tim Martin, 
chairman of JD Wetherspoon, who has advised that 
employees were paid as normal on Friday 27 March, 
and have been paid on every Friday since.’ We are 
happy to clarify this.

US business magazine Forbes made a large number of mistakes in two articles about Wetherspoon.

 Wetherspoon sent the press release, below, as a correction, which was published by the London Stock Exchange:

 Wetherspoon’s press release:      

7 May 2020 JD Wetherspoon plc (“the company”)
Correction – Forbes:  

Articles published online by the business maga-
zine Forbes, on 27 March and 3 May 2020, made a 
number of factually incorrect statements regarding 
the company.  

It was alleged that the company told the “workforce 
that not only would they not be paid, but they can 
trot off to get a job in a supermarket”.

As regards pay, a company video, recorded on 
Sunday 22 March (transcript below, appendix 1), 
actually said, “all our endeavours are going to be on 
trying to make sure that you get your money and 
that the pubs reopen”.

An email, sent out with the video, said: “All  
hourly paid employees will be paid as normal on 
Friday 27 March for all hours worked up to, and 
including, Sunday 22 March 2020.”

Staff were paid on that Friday and have been paid  
on every Friday since.

The statement in Forbes that staff were told they  
could “trot off to get a job in a supermarket” is mis-
leading. The video actually said “If you’re offered a job 
in a supermarket, many of you will want to do that. 

If you think it’s a good idea, do it...I promise  
you, we’ll give you first preference if you want  
to come back.”

Furloughed pub and restaurant staff are legally 
allowed to receive extra income if they work for 
supermarkets as well.

Forbes also said that the company “announced 
that... pubs WILL (Wetherspoon capitals) open 
sometime in June.” That is also incorrect.

In a stock exchange announcement on 29 April, 
Wetherspoon said: “the company’s current assump-
tions are that its pubs will remain closed until late 
June 2020”.

The assumptions related to the modelling of two 
financial “scenarios”, for the benefit of investors, 
which necessitated an estimated opening date.

The date was only an estimate and the company  
made clear that it would only open when permitted 
by the government.

ENDS

As a result of the press release, Forbes changed the headline of its article and also printed the following  
at the end of the article:           

Correction: In response to this article, JD Wetherspoon issued the following statement:

Mr Martin did not say his employees should get a job at a supermarket but accepted that if they were 
offered a job in a supermarket, he would understand if they wanted to take it. He also did not threaten  
or indeed withhold any employee pay.

Neither Mr Martin or Wetherspoon have refused to pay suppliers. Wetherspoon has paid all supplier 
invoices due up to the end of March and the majority (83%) of suppliers have been paid in full.

At no point has Wetherspoon or Mr Martin said that it intends to or will open its pubs in June, in breach of 
lockdown restrictions. No reopening date has been decided – and its pubs and hotels will only reopen 
when allowed to do so by the Government.

The Daily Star, in an article entitled ‘12 pints of lager and 
a packet of crisps, please!’, published in its newspaper 
and online on 30 April 2020, incorrectly stated that:

“JD Wetherspoon announced it will open its doors  
to drinkers again in a matter of weeks” and “the 
company said it wants to get back to serving booze  

“in or around June”. It added that the “suggestion  
could anger ministers.”

Wetherspoon contacted the Daily Star, which agreed 
to print the following correction:
Correction:  Our article ‘12 pints of lager & a packet of 
crisps, please!’ reported that JD Wetherspoon was ‘set 
to reopen in June’ and ‘will open its doors to drinkers 
again in a matter of weeks’. JD Wetherspoon have 
asked us to clarify that at no point has Wetherspoon said 
that it intends to or will open its pubs and hotels in June, 
and that no reopening date has been decided. We are 
happy to clarify this. 




